S’ofereix una activitat per a cada grup classe del cicle mitjà i superior de primària i de primer i segon cicle d’E.S.O. Aquestes activitats, que es realitzaran durant el segon trimestre escolar (entre els mesos de gener i maig del 2015), són les següents:
Títol de l’activitat | Missió: Terra Neta |
Nivell | Cicle Mitjà de Primària |
Tipus d’activitat | Activitat al centre |
Temàtica principal | Residus |
Durada | 90 min |
Breu descripció | Joc cooperatiu que té com a missió deixar la Terra el més neta possible. Cada grup d’alumnes ha de realitzar diverses investigacions prèvies sobre els residus i el reciclatge per tal de poder obtenir la informació necessària per a respondre de manera correcta les preguntes del joc.
En aquesta activitat es revisen i consoliden els conceptes de recollida selectiva, procedència de les matèries primeres, cicle dels materials, processos de reciclatge, beneficis ambientals del reciclatge i prevenció de residus. |
Títol de l’activitat | Inspectors ambientals |
Nivell | Cicle Superior de Primària |
Tipus d’activitat | Sortida pel barri |
Temàtica principal | Civisme |
Durada | 2 hores |
Breu descripció | En aquesta activitat els alumnes, per grups, fan una diagnosi de l’estat dels carrers, places i espais públics del barri de l’escola en matèria de residus i civisme. Posteriorment, entre tots, es realitza una avaluació de l’estat general del barri, la qual es plasma en un gran mapa de Valls. Finalment es reflexiona sobre la importància de la implicació individual en la millora d’aquest estat.
Del treball realitzat per totes les escoles en resulta una diagnosi conjunta de l’estat general de tota la ciutat en matèria de residus i civisme, que es presentarà públicament al final de la campanya. |
Títol de l’activitat | Llençar la brossa? |
Nivell | Primer cicle d’E.S.O |
Tipus d’activitat | Activitat al centre |
Temàtica principal | Residus |
Durada | 90 min |
Breu descripció | Abans del dia de realització de l’activitat, cal que els alumnes realitzin una enquesta sobre els hàbits de gestió de residus a casa seva.
L’activitat s’inicia amb el plantejament de diverses qüestions sobre la problemàtica ambiental de la gestió dels residus. Per tal de respondre aquests enigmes l’alumnat ha de realitzar petites investigacions i utilitzar les dades provinents de l’enquesta que ha realitzat prèviament. Tota la informació obtinguda en la primera part de l’activitat és imprescindible per prendre les decisions encertades en el joc cooperatiu que es realitza a continuació. |
Títol de l’activitat | Vas de sobrat? |
Nivell | Segon cicle d’E.S.O |
Tipus d’activitat | Activitat al centre |
Temàtica principal | Malbaratament alimentari |
Durada | 2 hores |
Breu descripció | Prèviament a l’activitat caldrà que els alumnes s’organitzin per a preparar un esmorzar compartit pel dia de l’activitat (és important que sàpiguen que compartirem un esmorzar però que desconeguin la temàtica del taller).El dia de l’activitat, la primera part consisteix en realitzar aquest esmorzar, comptabilitzant prèviament la quantitat de menjar que hem comprat. Un cop acabat l’àpat s’analitza la quantitat de menjar consumit i la quantitat que n’ha sobrat. També es quantifiquen els residus generats.Amb totes aquestes dades es reflexiona sobre el malbaratament alimentari al nostre país i arreu del Món i com prevenir-lo. Els alumnes es replantegen l’organització del seu esmorzar per tal de minimitzar la quantitat de residus generats i d’aliments sobrants, i extrapolen aquestes idees als seus hàbits quotidians.Descarregueu la guia didàctica de l’activitat. |
Per tal d’organitzar la realització d’aquestes activitats, cal inscriure cada grup mitjançant la butlleta que trobareu a http://celrogent.com/butlleta-dinscripcio. En ella cal indicar les dates i horaris preferents per a cada grup, donant el màxim de possibilitats i evitant fixar dates concretes, per facilitar la combinació que vagi millor a tots els centres. El termini d’inscripció és del 15 d’octubre al 15 de novembre. Un cop rebudes totes les inscripcions, i abans del 5 de desembre, es comunicaran les dates i horaris de les activitats de cada centre a la persona coordinadora que aquest hagi designat.