Taxa de residus 2024: si separes la brossa i evites residus, pagues menys!

Les ordenances fiscals vigents a Valls per a l’any 2024 mantenen els incentius per fomentar la recollida selectiva i la prevenció de residus que es van introduir l’any 2019.

Quins són els motius de la introducció dels incentius?

Tots els residus que no se separen es porten a la incineradora de Sirusa

Per una banda, la gestió de la fracció resta causa un sobrecost econòmic, ja que la incineració està gravada amb un cànon, i també perquè els diferents ajuntaments han de fer front a diverses reformes a la planta incineradora de Sirusa.

En segon lloc, es busca assolir un repartiment més equitatiu dels costos de la recollida i gestió de residus entre els habitatges particulars i les diferents tipologies d’activitats econòmiques.

Per últim, fomentar la prevenció de residus alimentaris i l’obligació de donar compliment als objectius europeus de recollida selectiva. L’any 2025 s’ha d’haver arribat al 55% de recollida selectiva, si bé el 2023 a Valls ens trobem al voltant del 47%. Cal seguir fent esforços per millorar aquesta dada ja que la UE podria imposar sancions als estats membres, i aquests als municipis.

Captura de pantalla 2024-01-24 114859

Per tots aquests motius es mantenen els incentius existents a l’ordenança fiscal amb un triple objectiu: fomentar la prevenció de residus, potenciar la recollida selectiva fent que qui separi els residus pagui menys, i fer que qui no separi els residus assumeixi el cost de les seves accions i pagui més.

SI ETS PROPIETARI D’UN HABITATGE O MASIA…

Quins descomptes es poden demanar?

Els propietaris d’habitatges situats en sòl urbà o de construccions en sòl rústic poden demanar els següents descomptes:


Nivell 1: Participació al sistema de recollida selectiva

Si separes els residus a casa i participes a la recollida selectiva, pots demanar un descompte del 20% respecte a la tarifa corresponent.

*Caldrà presentar una fotografia on s’hi observin els 5 cubells, bosses o espais destinats a separar els residus (matèria orgànica, envasos lleugers, paper/cartró, vidre i resta) i signar una declaració responsable. La sol·licitud quedarà sotmesa a una possible inspecció.


Nivell 2: ús freqüent de la deixalleria

Si a més del punt anterior també has utilitzat de forma habitual la deixalleria durant l’any anterior, pots demanar un descompte total del 40% respecte a la tarifa corresponent. S’entén com ús habitual haver fet un mínim de 3 aportacions d’almenys 5 Kg cadascuna.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

A les sol·licituds presentades l’any 2024 no caldrà adjuntar-hi els justificants d’aportació a la deixalleria. L’ajuntament disposa dels certificats en format digital, i es comprovaran els mateixos per a aquells habitatges que ho sol·licitin. PER AIXÒ, ÉS MOLT IMPORTANT MARCAR LA CASELLA D’AQUEST DESCOMPTE A L’HORA DE PRESENTAR LA SOL·LICITUD.


Nivell 3: autocompostatge

Si a més dels dos punts anteriors disposes a casa d’un sistema d’autocompostatge (compostador, vermicompostador, compostatge en piles…) pots demanar un descompte del 50% respecte a la tarifa corresponent.

El compostador ha d’estar a la mateixa finca per a la que es demana el descompte (per exemple, no es pot demanar el descompte de nivell 2 per a un pis i utilitzar el compostador de la masia o d’un familiar per demanar el nivell 3).

*Caldrà presentar una fotografia  on s’hi observi el compostador en funcionament i signar una declaració responsable. La sol·licitud quedarà sotmesa a una possible inspecció.


Com s’ha de demanar el descompte?

La presentació de les sol·licituds ha de realitzar-se durant el mes de febrer de 2024.

Presencialment:

-Cal demanar cita prèvia per ser atès a les oficines de l’OAC (Pl. del Blat 1). S’han d’aportar les fotografies impreses.

Telemàticament:

-A través de la Seu Electrònica (apartat “tràmits – Medi Ambient”). És necessari disposar de certificat digital (idCAT, DNIe, Clave…).

-A través de l’app de tramitació per al telèfon mòbil “Tramit” (www.valls.cat/apptramit). És necessari disposar del certificat digital idCAT mòbil.

No s’acceptaran instàncies presentades fora de termini.

Created with GIMP

SI ETS TITULAR D’UNA ACTIVITAT ECONÒMICA…

Els titulars d’activitats econòmiques generadores de residus comercials o assimilables poden sol·licitar els següents descomptes o exempcions:


Participació en un sistema de prevenció de residus

Els titulars de comerços que generin matèria orgànica (comerços al detall i a l’engròs, bars, restaurants i establiments de catering) també poden demanar un descompte en cas de disposar d’algun sistema que fomenti la prevenció del malbaratament alimentari (per exemple, la donació a entitats socials, formar part de xarxes o apps per canalitzar els excedents alimentaris, etc).

La sol·licitud s’ha de presentar de forma telemàtica a través de la de la Seu Electrònica (apartat “tràmits – Medi Ambient”). És necessari disposar de signatura digital (idCAT, DNIe, Clave…).

La sol·licitud s’ha de presentar durant el mes de febrer de 2024.

No s’acceptaran instàncies presentades fora de termini.


Exempció per a activitats que gestionin tots els residus comercials mitjançant gestors de residus

Per últim, aquelles activitats que puguin acreditar que gestionen tots els seus residus comercials o assimilables (cartró, envasos lleugers, matèria orgànica, palets de fusta, restes de neteja, fluorescents, tòner, etc) a través de gestors autoritzats de residus, poden demanar l’exempció del pagament de la taxa .

Caldrà adjuntar a la sol·licitud el contracte signat amb un o més gestors de residus autoritzats que acrediti que es gestionen per aquesta via tots els residus comercials o assimilables, o bé certificats emesos pels gestors que acreditin aquesta gestió.

No és necessari acreditar la gestió dels residus de tipologia industrial, ja que aquests residus no són objecte de la taxa de residus.

La sol·licitud s’ha de presentar de forma telemàtica a través de la de la Seu Electrònica (apartat “tràmits – Medi Ambient”). És necessari disposar de signatura digital (idCAT, DNIe, Clave…).

La sol·licitud s’ha de presentar durant el mes de febrer de 2024.

No s’acceptaran instàncies presentades fora de termini.

MÉS INFORMACIÓ

Ordenança Fiscal 11 – Taxa per la recollida i gestió de residus.

Deixa un comentari